Ondernemen in het buitenland? Wees goed voorbereid
Denk jij erover om internationaal te gaan ondernemen? Misschien wil je jouw product aanbieden op de internationale markt of heb je plannen voor het openen van een nieuw filiaal over de grens. Dit is een grote en spannende stap; een goede voorbereiding is essentieel om van de uitbreiding van je onderneming een succes te maken. De grootste uitdaging van ondernemen in het buitenland, blijkt vaak het cultuurverschil. Wij zochten voor je uit hoe jij je hier het beste op kunt voorbereiden.
Een goede voorbereiding begint bij een gedegen onderzoek
Er zijn veel stappen die je moet maken als je wilt gaat ondernemen in het buitenland, maar de belangrijkste eerste stap wordt nogal eens vergeten. Vraag je eens af wat jij weet over het land waarin je wilt gaan ondernemen. En dan bedoelen we niet de indruk die je van het land kreeg toen je er een week (of twee) op vakantie was… Ondernemers hebben door hun enthousiasme vaak de neiging om te denken vanuit hun product of dienst; als dat voor elkaar is komen de klanten vanzelf, toch? Dit blijkt helaas niet altijd waar, met een mislukte poging om te ondernemen over de grens als gevolg. Als je in het buitenland wilt gaan ondernemen, is het doen van een marktonderzoek in het desbetreffende land essentieel! Welke concurrentie is er, wat is het koopgedrag van de klant en wat zijn de belangrijkste verschillen met het eigen land? Moet jij aanpassingen doen om jouw product of dienst te laten slagen op de buitenlandse markt? Heb je hiervoor voldoende financiële middelen in huis? Door gedegen onderzoek te doen naar de antwoorden op deze vragen kun je een inschatting maken van jouw kansen in het buitenland. Voorkom een mislukte poging en begin met deze allereerste stap!
Maak van de taal geen barrière
We kennen allemaal de tenenkrommende scènes uit tv-programma’s waarin mensen onvoorbereid naar het buitenland vertrekken om aldaar een onderneming te beginnen. De meesten van hen hebben geen idee van de cultuur van een land en velen spreken zelfs de taal niet! Hoewel dit extreme voorbeelden zijn, zitten problemen die veroorzaakt worden door een taalbarrière altijd in een klein hoekje. Zelfs met de beste voorbereiding en een goede kennis van de taal van het land waar je gaat ondernemen, kan er een conflict op je pad komen waarin jij met je mond vol tanden staat. Want, wie leerde jou de culturele context van woorden, het specialistisch vakjargon uit je branche of de broodnodige juridische vertalingen? Er zal altijd een taalbarrière zijn waardoor jij als buitenlandse ondernemer een achterstand hebt in conflicten. Laat dit niet jouw valkuil worden en schakel op tijd de hulp in van een professional, bijvoorbeeld van een vertaalbedrijf.