Waar kun je jouw merknaam registreren?
Jij wilt jouw merknaam registreren. Alleen waar kan dit? Dit is te doen bij een merkenbureau. Ze kunnen het woordmerk vastleggen, maar ze kunnen ook een beeldmerk vastleggen. Een woordmerk is de manier om je als organisatie te onderscheiden van andere. Het kan bestaan uit woorden, namen, cijfers of een samenvoeging van deze. De inhoud en betekenis van een woordmerk komt voort uit vijf verschillende functie ervan, namelijk herkomst, identificeren, verkopen, reclame en goodwill. Bij het registreren van een beeldmerk leg je een onderdeel van een logo of een logo op zichzelf vast. Als het een onderdeel van het log is dan gaat het vaak om een combinatie met het woordmerk. De term beeldmerk verwijst te allen tijde naar een grafische uiting.
Waarom zou jij een merknaam willen registreren?
Het registreren van een merknaam is een hele belangrijke eerste stap wanneer je een nieuw merk lanceert. Door het registreren voorkom je dat andere mensen jouw woordmerk kunnen claimen of gebruik kunnen maken van het succes wat jij hebt. Het vastleggen brengt niet alleen bescherming tegen inbreuk, maar zorgt ook voor een opbouwing in waarde. Je plaatst namelijk een geregistreerde merknaam als bezit, activa, op je balans. Wanneer je geen geregistreerde merknaam hebt kan dit geen waarde opbouwen en zal dit dus ook niks opleveren bij een eventuele verkoop van jouw bedrijf. Naast bescherming geeft het vastleggen dus ook toegevoegde waarde.
Waar kun je dit doen en hoeveel kost het?
Het vastleggen is mogelijk via bijvoorbeeld https://www.merkenspot.nl/. De kosten van het vastleggen verschillen per keuze. De keuze om te registreren in de Benelux is het goedkoopst, namelijk 475 euro. Daarnaast zijn er de keuzes om in de EU of internationaal te registreren. In de EU kost dat 1299 euro en voor een internationale registratie moet je een offerte aanvragen.